Takım tezgahları sektörü TMTS 2018’de buluşacak

Tayvan Takım Tezgahları ve Aksesuarları İmalatçıları Birliği (TMBA) ve Taichung Şehri Hükümeti tarafından düzenlenen Tayvan’daki yılın en büyük takım tezgahları fuarı olan TMTS, Taichung’ta 7-11 Kasım tarihleri arasında düzenlenecek.

A+ A-

Yalçın GÜR

Tayvan’da TMTS 2018 ile ilgili mayıs ayı başında katıldığım fabrika gezilerinde duraklardan birisi Tayvan merkezli Falcon Machine Tools Co. Ltd. (Falcon) şirketiydi. Firma, Falcon Grubu’nun bir parçası. Grubun ayrıca ABD’de Cheavilier Machinery Inc. adını taşıyan bir merkezi de bulunuyor. Falcon şirketi yetkilileri, felsefelerini ve şirketlerinin büyümesinde rehber olan güçleri şöyle açıklıyorlar: “Zaman ve mesafe, teknolojik olarak gelişen toplumda küçük faktörler (az etkili) haline geliyor. Teknoloji yoğunluğu artarken, etkileşimlerimiz daha karmaşıklaşıyor ve sadece hemen yakınımızda yer alan çevrenin bir parçası olmaktan öte daha büyük küresel bir topluluğun parçası durumuna gelmiş buluyoruz. İşte bu Falcon’u, insanlığın iyiliğine yönelik olarak ürünleri yoluyla bilgi, zaman ve servis katkısı yapması ile ilgili yükümlü yapıyor.”

Falcon, sektörünün lider kuruluşlarından biri
Tayvan’daki firma gezilerimde hep tanık olduğum bir gerçek var: İşlerine başlarken daha ilk günlerinden bir felsefe oluşturarak ve hedef koyarak başladıklarının altını ısrarla çiziyorlar. Elbette bir işletme ortaya çıkarken girişimcinin sezgileri, iş yapma isteği hatta tutkusu, direnci, gelişme arzusu, birikimi gibi ve benzeri nedenlerden birkaçı genellikle en çok öne çıkanlar oluyor. Bu bir gerçek; ancak Tayvan’da felsefe ve hedefin de diğerleriyle birlikte öne çıktığına tanık oluyorum.
Falcon’da duyduğum şu sözler de bu görüşümü teyit ediyor: “Daha ilk günden tezgah-takım endüstrisinde; ürün, servis ve yönetim anlamında en iyi olmaya kendimizi adadık.”
Bu yaklaşımın Tayvan’da hem rekabetin, hem de birlikte gelişme zorunluluğunun kaynağı olduğu kanısındayım. İddia büyük, rekabet var; ancak yıkıcı değil aksine iyi bir işbirliği ortamı var. Firma felsefesinin incelikli bazı noktalarını biraz sonraya bırakarak, Falcon’un ürün ve hizmetleriyle ilgili kısa bir özet bilgi paylaşayım: 1972 yılında kurulan Falcon Grubu; taşlama, tornalama ve frezeleme işlem merkezleri alanında faaliyet gösteren Tayvan’daki lider takım tezgahları üreticileri arasında yer alıyor. Grup, tüm ürünlerini ISO 9001 sertifikalı kendi tesislerinde ortaya çıkarıyor. Bu tesisler; Ar-Ge departmanları, malzeme işleme merkezleri, sac üretimi ve elektronik gibi ve benzeri bölümlere sahip bulunuyor. Grup çözümleriyle; havacılık-uzay, otomotiv, konstrüksiyon-inşaat, savunma, rüzgâr türbinleri, gaz ve petrol, medikal, baskı, yarı iletken, takım tezgahları, takım, kalıp gibi çok farklı sektörlerde etkili bir konuma sahip olmuş. Uluslararası çok geniş bayi ağına sahip olan firma, tam zamanında ürün-sistem teslimi, hızlı servis ve rekabetçi fiyat gibi konularda iddialı.

Kendi teknolojilerini kullanıyorlar
Falcon yetkilileri, sundukları çözümlerin merkezinde yer alan teknolojilere değinirken; kendi geliştirdikleri Akıllı PC tabanlı kontrol cihaz ve sisteminin (Smart PC Based Control); konuşmalı grafik odaklı, kolay öğrenilip çalıştırılabilen ve bakımı sağlanabilen kullanıcı odaklı kontrol sağladığının altını çiziyorlar. Hidrostatik millerinin ve kılavuz yataklarının uzun ömür ve daha az enerji tüketimi için çok yüksek hassasiyette ve kesinlikte çalıştığına dikkat çeken yetkililer, lineer motor tahrik sistemleriyle ilgili olarak şunları söylüyorlar: “Bu sistem, işlem devir hızını kısaltarak yüksek hızda sert malzeme işlemeyi olanaklı kılıyor ve daha iyi bir doğruluk ve yüzey tesviyesini sağlıyor.”
Falcon, önemli ulusal ve uluslararası fuarları müşterileriyle buluşma ve fikir alışverişi açısından önemli bir ortam olarak değerlendiriyor ve bu etkinlikleri yenilikleri ortaya koymak açısından bir fırsat olarak görüyor. Örneğin; akıllı köprülü tip otomatik alüminyum teker üretim makina ve ekipmanlarından oluşan sistemi bu kapsamda dikkat çekiyor.

Quaser’in odağında hassas üretim var
Fabrika gezilerinin bir sonraki durağı Quaser Machine Tools Inc. (Quaser) oldu. 1991 yılında kurulmuş görece daha genç bir şirket ve şirketin adı, quality (kalite) ve service (servis) kelimelerinin ilk 3 harflerinin birleştirilmesiyle oluşturulmuş. Firma yetkilileri, bunun şirketin ürün konumlamasını ve iş operasyon felsefesini yansıttığını belirtiyorlar. Quaser’in ana ürün kategorisini; dikey, yatay, 5 eksen ve otomasyon serisi dâhil olmak üzere işlem merkezleri oluşturuyor. Firma yetkilileri, Quaser’in diğer Tayvanlı üreticilere göre daha belirgin bir ürün konumlamasının olduğunu, ürünlerinin orta düzeyden en yüksek düzeye bir yelpazede yer aldığını ifade ediyorlar. Avrupa ve Japonya’dan ünlü markalarla rekabet içinde olduklarını söyleyen ilgililer, mayıs 2018 tarihi itibariyle 12 bin birim ürünün satıldığına ve bunların büyük bir bölümünün otomotiv, havacılık-uzay, elektronik ve medikal sektörlerinde kullanıldığını vurguluyorlar. Yetkililer, şirketin gelişim süreciyle ilgili olarak şunları söylüyorlar: “Başlangıçta Quaser’in ürünleri yüzde 100 Batı Avrupa’ya satıldı. 10 yıllık yoğun bir çalışma ile kuruluş, kendi marka ününü yarattı ve Japon marka ile eşit seviyeye geldi. Daha sonra pazarı farklılaştırmak amacıyla Quaser ürünlerini Tayvan’da, Doğu Avrupa’da, Güneydoğu Asya’da, Çin’de ve Amerika’da satmaya başladı. Bu arada şirket, firmanın servis felsefesi doğrultusunda, İsviçre, Amerika ve Çin’de kendi teknik ve servis merkezlerini kurmaya başladı.”

Çalışanlarıyla birlikte büyüyor
Quaser, personel ve insan kaynakları alanındaki farklı çalışmalarıyla ve yaklaşımlarıyla ayrıca dikkat çekiyor. Yetkililer, kuruluşun çalışanlarını bir aile olarak gördüğünü ve onlara ailenin bireyleri gibi davrandığını, çalışanlara endüstrideki seviyenin üzerinde ücret ve refah önerdiğini ısrarla vurguluyorlar. Quaser’in, şirketin ve pazarın büyümesi doğrultusunda fabrikada tezgah üstü eğitimleri sağladığını ve iş rotasyonu projesini uyguladığını belirten yetkililer, amacın çalışanlarla birlikte büyümek olduğunun altını çiziyorlar.
Quaser yetkilileri, pazardaki fiyat kırma savaşından uzakta kalmak için pazarlama stratejisi olarak fiyat kırmanın benimsenmediğini ve bunun yerine Quaser’in her yıl cirosunun yüzde 3 -3,5’lik bölümünü Ar-Ge’ye ayırdığını söylüyorlar. Yetkililer, şu ilginç veriyi de paylaştılar: “Teknik personel sayısı, çalışanların toplam sayısının yüzde 20’si oranında.”
Firmanın; ürün geliştirmeye, ürün optimizasyonuna, kaliteyi artırmaya dikkat ederek müşterilerinin güvenini kazanma ve kazan-kazan durumu yaratma stratejisiyle hareket ettiği önemle dikkat çekilen bir konu.

Akıllı yazılım ve bulut desteği veriyor
Yetkililer, ayrıca Endüstri 4.0 konusunun endüstri-üniversite-enstitü alanında dikkat ve ilgi merkezi oluşturduğunu aktararak, firmanın bu alanda yaptıklarını anlattılar: “Quaser, bu alana müşterileriyle birlikte kablosuz ağ adaptasyonu yaparak, veritabanı yapılanması sağlayarak, üretimde kendi kendini geliştiren akıllı yazılım ve bulut desteği vererek, servis desteğiyle ve yönetim birimlerini işe katarak atladı.”
Bu arada yetkililer, dünya çapında karşılaşılan vasıflı teknik personel ve işgücü kaynağı yetersizliğine karşı Quaser’in 6 yıl önce fabrika otomasyon ekipman planlaması servisini başlattığını hatırlatarak, standart FMC yanında Quaser’in müşterilerinin ve kendisinin rekabetçiliğinin geleceği karşılayacak şekilde olması için özel yapılmış kompakt bir CELL sağladığını belirtiyorlar.
Firma yetkililerinin ağzında sıklıkla çıkan iki kelime hassasiyet ve kesinlik (precision) ve sıkça vurgu yapılan firmanın felsefesinin özünü oluşturan kalite ve servis kavramları bütünleştirilerek, şirketin ve Tayvan’ın dünyanın hassas üretim odağı olması amacı öne çıkarılıyor. Bu amaç doğrultusunda ilerlemek için ileri teknolojik konuları sürekli gündemde tutmak ve yenilikleri kendi işinde uygulamak Quaser’in ana yaklaşımı olarak vurgulanıyor.