Rulmanlar için durum izleme, taşlama işlemini geliştiriyor

NSK´nın Durum İzleme Servisi (CMS), makina çalışırken rulman gibi makina bileşenlerinin ne kadar sağlıklı çalıştığını belirleyen bir yöntem.

A+ A-

NSK

AIP + (Katma Değer Programı) kapsamında NSK´nın Durum İzleme Servisi (CMS), makina çalışırken rulman gibi makina bileşenlerinin ne kadar sağlıklı çalıştığını belirleyen bir yöntemdir. Bu amaçla özel olarak tasarlanmış bir ölçüm sistemi; makina bileşenlerinin titreşimini, sıcaklığını ve devir sayısını kaydeder ve bunları gelişmiş yazılım ile analiz eder. Yazılım, rulmanların kullanım ömrünü değerlendirmek için kullanılan temel verileri oluşturur ve örneğin; yetersiz yağlama olup olmadığını veya ezik ya da hizalama hataları olup olmadığını gösterir. Bu veriler, toplam sistem veya işlemin durumu hakkında daha derin bir anlayış sağlar.

Yöntem İngiltere fabrikasında kullanıldı
İşlemden elde edilen veriler, taşlama işleminde form hatalarının nedenlerini belirlemek (veya en azından daraltmak) için de kullanılabilir. NSK, bu yöntemi İngiltere fabrikasında kullandı. Söz konusu örnekte, rulman yuvarlanma yollarının taşlanmasından sorumlu makinada form hataları meydana geliyordu. Birkaç onarım denemesinden ve olası arızalarla ilgili sonuçsuz kalan araştırmalardan sonra, rulmanların bir kusuru olması gerektiğinden şüphelenildi. Kesin bir çözüm bulmak isteyen NSK, CMS üzerinden bir durum analizi yapılmasına karar verdi. Sürüş verilerini okuduktan ve bu tür rulman ve motor detayları gibi bir takım önemli faktörleri dikkate aldıktan sonra, yatakların değiştirilmesinden önce ve sonra ölçümler yapıldı. Analiz; ne iş milinin, ne de bileyleme başlığının kullanılmasının form hatalarının sebebi olmadığını gösterdi. Bu sonuç; bakım personelini iş milini sökmek için saatler harcamaktan kurtardı. Bunun yerine ekip, sorunun gerçek sebebini çok hızlı bir şekilde buldu ve bunun ardından yuvarlanma yolu formu veya yüzey düzlemesi ile ilgili herhangi bir sorun yaşanmadı. Toplamda, etkilenen üretim hücrelerinin her biri için ilişkili üretim süreleri kaybı bir yana, iş milini sökmek ve potansiyel rulman arızalarını araştırmak için harcanacak olan üç iş günü kazanıldı. Sonuç olarak; bakım süresi ve atıl süredeki tasarruflar 13 bin 80 Euro olarak hesaplandı.İkinci bir örnekte; merkezsiz bir taşlama makinasının kullanıcısı, işlemde form hatalarının meydana geldiğini tespit etti. Yerinde bakım teknisyenleri, iş mili montaj rulmanlarının bazılarında arızalar olduğundan şüphelendiler. Taşlama iş mili, sekiz farklı boyutta bir dizi farklı rulman tipi kullandığı için, NSK'nın CMS'si bakım ekibinin hatalı rulmanları tanımlamasına ve probleme kalıcı bir çözüm bulmasına yardımcı olmak üzere kullanıldı. Makina çalışırken bakımla ilgili anahtar verileri ölçtükten sonra, analiz iş mili rulmanlarının aslında form hatalarının sebebi olmadığını gösterdi. Sonuç olarak; bakım teknisyenleri hızlı bir şekilde diğer alanlara odaklanabildi ve kullanıcı, aksi takdirde zorunlu olarak iş milini sökeceği ve makinanın atıl kalacağı zamanları da ekleyince kaybedeceği iki günlük zamandan tasarruf etmiş oldu. Toplam tasarruf 33 bin 600 Euro olarak hesaplandı.