Otonom araçlar sürücü içgüdüsü kazanıyor

Otonom araçların sürekli olarak yol durumu hakkındaki bilgilere ihtiyaç duyacağını göz önünde bulunduran Bosch ve Foreca, önemli bir işbirliğine imza atıyor. Yeni sistem sayesinde artık otonom araçlar da ‘sürücü içgüdüsü’ne sahip olacak.

A+ A-

Bosch ve iş ortağı Foreca’nın geliştirdiği yeni sistem sayesinde, otonom araçlar da tıpkı yarış otomobillerinde olduğu gibi ‘sürücü içgüdüsü’ne sahip olacaklar. Olası birden fazla senaryoyu dikkate alacak servisler sayesinde otonom sürüşte emniyet ve kullanılabilirlik artacak. Bosch yol durumu servisleri, 2020 yılından itibaren geniş çapta kullanıma girecek.
Sürüş esnasında yol yüzeyinin durumu veya tekerleklerin yol tutuşu hakkında bilgi sahibi olmak, sürücülerin otomobillerini uygun ve emniyetli bir şekilde kullanmasına yardımcı olabilir. Yarış pilotları bu duyulara; yol yüzeyinin durumunu hissetmelerini sağlayan ve araç ile sürücü arasındaki temas anlamına gelen ‘sürücü içgüdüsü’ diyorlar. Otonom araçlar da, sürekli olarak yol durumu hakkındaki bilgilere ihtiyaç duyuyorlar. Bosch’un geliştirdiği yeni sistem sayesinde artık otonom araçlar da ‘sürücü içgüdüsü’ne sahip olacaklar.

Hoheisel: “Foreca ile işbirliği yapıyoruz”
Konu hakkında açıklamalarda bulunan Bosch Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Dirk Hoheisel, “Tahmini yol durumu servislerimiz aracılığıyla; ıslak yollar, kar ve buzlanma gibi kritik durumlar meydana gelmeden önce tehlikelerle ilgili uyarıyoruz. İş ortağımız Foreca tarafından sağlanan hava durumu verileri bu konuda bize yardımcı oluyor. Bu servis, bir otonom aracın tam olarak nerede ve ne şekilde otonom sürüş yapacağını bileceği anlamına geliyor” diye konuştu.

Marjava: “Yeni bir dönemi başlatacak”
Yollardaki hava koşullarını tahmin etme konusunda 20 yıllık bir deneyime sahip olan Foreca’nın Satış Direktörü Petri Marjava ise, konu hakkında şunları söyledi: “Foreca ve Bosch’un deneyiminin bir araya gelmesi, yol durumu tahmininde yeni bir dönemi başlatacak. Günlük hava durumu tahminlerinin aksine Bosch yol durumu servisleri, olası birden fazla senaryoyu dikkate alıyor.”

“2020’de tüm dünyada kullanıma sunulacak”
Yol durumu servislerinin, sürüş emniyetini ve akıcılığını artırırken, otonom sürüş fonksiyonlarının kullanılabilirliğini de yükselttiğini dile getiren yetkililer, Bosch servis paketinin ilk olarak hava durumu verileriyle olmak üzere 2020 yılında dünya genelinde kullanıma sunulacağını aktardılar. Yetkililer, yollardaki ağ bağlantılı araç sayısı arttıkça, servisin elde edeceği araç verisi sayısının da buna bağlı olarak artış göstereceğini ifade ettiler.“Araç, çevre koşullarını bilecek”
Otomobil Mühendisleri Topluluğu (SAE) tarafından belirlenen ve yüksek otonom seviyesi olarak isimlendirilen Seviye 4’e kadar, bir otomobilin otonom sürüş görevini üstlenip üstlenemeyeceğinin; yolun türü, hız aralığı ve çevre koşulları gibi faktörlere dayandığını vurgulayan yetkililer, “Geleceğin otonom araçlarında bu karar, Bosch tarafından sağlanan tahmini yol durumu servislerine de dayanacak. Bu servislerin yardımıyla otonom araç, çevre koşullarını bir süre önceden bilebilecek. Bu sayede, uygun olmayan hava koşulları ve yol durumunda kontrolü direkt olarak sürücüye vermek yerine, aracın kendisini koşullara adapte etmesi için zamanı olacak. Örneğin; aracın güzergâhında hava yağmurlu ise, aracın ıslak yolda kayma riskinin azaltılması ve istenildiğinde emniyetli bir şekilde durabilmesi için araç hızını önceden ayarlayacak. SAE tarafından belirlenen otomasyon seviyesi ne olursa olsun, Bosch ve
Foreca’nın yeni sistemi sayesinde sürüş hem sorunsuz, hem de konforlu olacak” dediler.

“Sistem araç sayısıyla birlikte gelişecek”
Yollardaki ağ bağlantılı araç sayısına bağlı olarak, sistemin de gelişme göstereceğini kaydeden yetkililer, 2020 yılına kadar yollarda yeteri kadar yüksek oranda ağ bağlantılı aracın olmasının beklenmedini dile getirdiler. Yetkililer, sözlerine şöyle devam ettiler: “Bosch, sadece Avrupa’da 80 bin kilometrelik otobanı kapsayacak yaklaşık 20 milyon ağ bağlantılı araca ihtiyaç olduğunu tahmin ediyor. Bu nedenle ilk aşamada yol-hava durumu tahminleri, özellikle trafiğin az olduğu kırsal bölgelerde somut sonuçlar elde etme konusunda güvenilir bilgi kaynağı olacak.”

“Veriler sürekli güncellenecek”
Bosch’un, ihtiyaç duyduğu global yol-hava durumu verilerini Foreca aracılığıyla sürekli olarak güncelleyeceğinin altını çizen yetkililer, “Bosch’un birden fazla hava durumu verisi sağlayıcısıyla gerçekleştirdiği kapsamlı inceleme, Finli hava durumu uzmanlarının en gelişmiş ve doğru yol-hava durumu verileri sunduğunu gösterdi. Tehlikeli durumlar doğru bir şekilde tahmin edilip yerleri saptandıkça, otonom sürüş fonksiyonlarını maksimum seviyede kullanmak daha kolay hale gelecek. Dünya çapındaki ölçüm filosu ve makina öğrenmesi yöntemleri sayesinde Bosch ve Foreca, yol-hava durumu modellerinin emniyetini ve kullanılabilirliğini birlikte optimize ettiler. Böylece iki şirket, otonom sürüş gibi hayati tehlike arz edebilecek sistemler için bir emniyet standardı elde etti” diye konuştular.

“Araç verileriyle desteklenecek”
Yeterli sayıda ağ bağlantılı araç yollarda olduğunda, Bosch’un tahmini yol durumu servislerini araç verileriyle destekleyeceğini aktaran yetkililer, konuşmalarıı şu şekilde sürdürdüler: “Bu veriler arasında, aracın içinde ve dışında ölçülen sıcaklıklar ve sileceklerin kullanılıp kullanılmadığı gibi aracın merkezi veri ağında (CAN bus) saklanan bilgiler yer alacak. Bağlanabilirlik sayesinde bu veriler, ilgili otomobil üreticisinin backend sunucusu aracılığıyla Bosch bulutuna gönderilecek.”
Bosch’un ayrıca, ESP® yani Elektronik Denge Programı tarafından düzenli müdahaleleri de değerlendireceğinin altını çizen yetkililer, mühendislerin, matematiksel yöntemler kullanarak her bir tekerlekte yol yüzeyinin sürtünme katsayısını ve tekerleklerin durumunu ölçebildiklerini belirttiler. Yetkililer, “Tüm bu veriler bir araya getirilerek akıllı bir şekilde değerlendirildiğinde, akıllı Bosch servisleri paketi ve güvenilir ellerde olmanın rahatlatıcı hissini yaşatıyor” diyerek sözlerini noktaladılar.