Otomotiv üreticileri dijital dönüşüme hazır değil

Uluslararası vergi, denetim ve danışmanlık firması KPMG'nin Egon Zehnder ile ortaklaşa gerçekleştirdiği araştırma, dünyanın önde gelen otomotiv firmalarının sektörlerini yıkan dijital dönüşüme hazırlıklı olmadığını ortaya çıkardı.

A+ A-

Uluslararası vergi, denetim ve danışmanlık firması KPMG'nin, üst düzey yönetici araştırma şirketi Egon Zehnder'le birlikte yaptığı araştırma, dünyanın önde gelen otomotiv firmalarının sektörlerini yıkan dijital dönüşüme hazırlıklı olmadığını gösterdi.
Dünya genelinde dev markalardan 527 otomotiv yöneticisinin katıldığı araştırma, dijitalleşmeye karşı sektörün neredeyse tamamında bir farkındalık oluştuğunu, buna karşın stratejik ve kültürel düzeyde hazırlık yapılmadığını ortaya koyuyor.

Araştırmadan öne çıkan başlıklar:
- Katılımcıların yüzde 92'si, sektörü değiştiren dijitalleşmeye ayak uydurmak için yeni ve farklı bir kültürel yaklaşımın zorunlu olduğuna ikna olduklarını belirtirken, sadece yüzde 29'u 'fail first, fail fast' (bir sistemde hata oluşturabilecek durumu zamanından önce fark edip en kısa zamanda başarısız olmak) yönteminin bu yeni yaklaşım için rehber niteliği taşıdığını düşünüyor.
- Yöneticilerin yüzde 57'si, dijitalleşmenin ön koşulunun süreç değişiklikleri olduğunu söylüyor. Kültürel değişim ve liderlik bilinci ise listede en alt sırada.
- Yapay zeka ve diğer dijitalleşme teknolojilerinin kullanımı sorulduğunda, katılımcıların yaklaşık yüzde 50'si, stratejilerinin bu teknolojilerin erken takipçisi olmak olduğunu belirtiyor. Ancak, sadece yüzde 40'ı bu alanlarda ilk harekete geçen olmak istediklerini söylüyor.
- Katılımcıların yüzde 66'sı, geleneksel ve yeni iş modellerinin bir arada yürütülmesine ihtiyaç olduğunu düşünüyor. Yüzde 34'ü ise, ürünlerde ve iş modellerinde tam bir dönüşüme inandıklarını ifade ediyor.
- Araştırmaya katılan yöneticilerin yüzde 60'ı aşkın bölümü, başarılı bir dijitalleşme süreci için rakipleriyle rekabet etmek yerine iş birliğine gitmeleri gerektiği fikrinde birleşiyor. Söz konusu oran CEO ve C-suite seviyesi yöneticilerde yüzde 80’ler seviyesindeyken, departman yöneticileri seviyesinde yüzde 19’a kadar geriliyor.
- Yöneticilerin yüzde 80’i, şirketlerinin tek bir dijitalleşme stratejisi olduğunu aktarıyor. Sadece yüzde 12’si, bu alanda farklı stratejiler uyguladıklarını belirtiyor.

Ölekli: “Sadece yeni kartlarla oynama avantajına sahipler”Araştırmanın otomotiv endüstrisinin halen geleneksel 'üretim optimizasyonu' zihniyetinde kaldığını açıkça ortaya koyduğunu kaydeden KPMG Türkiye'den Hakan Ölekli, “Sektöre yeni giren oyuncular sadece yeni kartlarla oynama avantajına sahipler. Klasik sektör oyuncuları ise, araç hareket halindeyken lastik değiştirmek zorundalar. Bu durumun dezavantaj olarak algılanmaması gerekiyor; zira doğru adımlarla önemli bir avantaja çevrilebilir” diye konuştu.