Otomotiv sektöründe büyük bir dönüşüm yaşanıyor

Birçok ülkenin benzinli ve dizel araç kullanımını yasaklama planları, otomotivde büyük bir vizyon değişimini de beraberinde getirdi. Sıra dışı bir faaliyet içine giren sektörde, otomotiv şirketleri Ar-Ge merkezi haline geldiler.

A+ A-

KPMG tarafından açıklanan ‘Otomotiv Sektörel Bakış Raporu 2018’e göre, 2017’de Türkiye’de otomobil pazarı küçülürken, hafif ticari araç pazarı büyüdü. 2016’da 756 bin 938 adet otomobilin satıldığı Türkiye’de, 2017 yılında söz konusu rakam 722 bin 759 adet oldu. Otomobil satışlardaki düşüş oranı yüzde 4,52 olurken; hafif ticari araç pazarı ise 2016’ya göre yüzde 2,93 artış gösterdi.

Vergi uygulaması tercihleri etkiledi
Motor hacmine göre vergi uygulaması, müşteri tercihlerini etkiledi. Otomobil pazarında motor hacmine göre satışlarda en yüksek payı yüzde 96,1’lik oranla 1600cc’nin altındaki otomobiller aldı. 1600cc ve altı için toplam satış rakamı da 694 bin 464 olarak gerçekleşti. 1600-2000cc aralığındaki otomobiller 21 bin 568 ile satışlardan yüzde 3 pay aldı. 2000cc üstü otomobiller ise toplam satıştan sadece yüzde 0,3 pay alabildi. 2000cc ve üstü otomobillerin satışlarında 2016’ya göre yüzde 47 oranında azalma gerçekleşti.

Hibrit otomobil satışları yüzde 334 arttı
Elektrikli ve hibrit araçların satışları halen beklentilerin altında seyrediyor. 2017 yılında 86 KW altı 55 adet, 121 KW üstü 21 adet olmak üzere toplam 76 elektrikli otomobil satışı gerçekleştirildi. Hibrit pazarında da toplam 4 bin 507 araç satıldı. Söz konusu veriler, 2016'ya göre hibrit otomobil satışlarının yüzde 334 seviyesinde çarpıcı bir artış gösterdiğini ortaya koyuyor.
2016’da 465 bin 152 seviyesinde gerçekleşen dizel araç satışı ise, 2017’de yüzde 5,2 oranında düşüş göstererek 440 bin 890 oldu. Ancak, toplam satışlar içerisinde yüzde 61’lik dizel payı önemli bir değişiklik göstermedi.

Otomotiv üretimi yüzde 17 yükseldi
OSD verilerine göre otomotiv üretimi arttı. 2016’nın ilk 11 ayına göre yüzde 16 artış gösteren otomotiv sektörünün toplam üretimi 1 milyon 544 bin adet düzeyinde gerçekleşti. Otomobil üretimi ise, aynı döneme oranla yüzde 24 artış gösterdi ve 1 milyon 47 bin adet olarak kaydedildi.
Otomotiv sektörü son 11 yıldır olduğu gibi 2017’de de en çok ihracat yapılan sektör unvanını kaptırmadı. 1 Ocak-30 Kasım 2017 tarihleri arasında 142 milyar doların üzerinde gerçekleşen Türkiye’nin toplam ihracatının 26 milyar dolarlık bölümü otomotiv sektörü tarafından yapıldı. Sektörün toplam ihracattaki payı ise, ilk 11 aylık dönemde yüzde 19 düzeyine yaklaştı.
2017 yılının ilk 11 ayında toplam otomotiv ihracatı yüzde 19 artarak, 1 milyon 228 bin adede yükseldi. 844 bin otomotiv ihraç edilirken, otomobil ihracatı 2016 yılının aynı dönemine göre yüzde 28 artış gösterdi.

İhracatın yüzde 77’si AB ülkelerine gerçekleştirildi
TİM verileri, AB pazarının Türkiye için önemini ortaya koyuyor. 2017 yılının kasım ayı sonu itibariyle toplam otomotiv sektörü ihracatının yüzde 77’si AB ülkelerine yapıldı. İhracatta Almanya ilk sıradaki yerini korurken, sırasıyla; İtalya, Fransa, İngiltere ve İspanya, AB’de en çok ihracat yapılan ülkeler oldu. Brexit kararının ardından henüz AB ülkeleri arasında değerlendirilen Birleşik Krallık’a yapılan otomotiv ihracatı da yüzde 25 oranında artış gösterdi.

12 firma, 18 fabrikayla faaliyet gösteriyor
Türkiye’de 12 firma, 18 fabrikayla otomotiv sektöründeki faaliyetlerini sürdürüyor. 12 firmanın 4’ü sadece otomobil, 6’si sadece ticari araç, 2’si ise hem otomobil, hem de ticari araç üretimi yapıyor.
Sektör oyuncularının son dönemdeki otomobil yatırımları olumlu sonuçlar verdi. 351 bin 898 adetle Tofaş, 2017’nin ilk 11 ayında Türkiye otomotiv sektörünün en büyük üretim rakamına ulaştı. Tofaş’ı sırasıyla; Ford Otosan, Oyak Renault, Toyota ve Hyundai Assan izledi.
İhracatta ise ilk sırayı Ford Otosan aldı. Hafif ticari araçlar konusunda pazardaki payını sürekli artıran Ford Otosan, hem üretim, hem de ihracattaki büyümesini söz konusu segmentteki gücüyle yakalıyor. Oyak Renault, Tofay, Toyota ve Hyundai Assan da, sırasıyla ihracat listesinin ilk 5’ini oluşturdu.

Ölekli: “Büyük bir dönüşüm yaşanıyor”


Otomotiv sektörünün büyük bir dönüşüm içerisine girdiğinin altını çizen KPMG Türkiye Denetim Şirket Ortağı ve Otomotiv Sektör Lideri Hakan Ölekli, “İngiltere, Almanya, Norveç, Fransa ve dünyanın en büyük otomobil pazarı olan Çin’in benzinli ve dizel araç kullanımını yasaklama planları, büyük bir vizyon değişimini beraberinde getirdi. Geleceği inşa etmek adına sıra dışı bir faaliyet içine giren sektörde, otomotiv şirketleri Ar-Ge merkezi haline geldiler. Artık otomotiv şirketlerinin geleneksel üretimini yeni trendlerle geliştirmesi bir tercih değil, zorunluluk. 2018’de sektörün dünya gündeminde; sıfır emisyon, sıfır kaza ve otonom araçlar yer alıyor. Türkiye’de ise, artan vergi oranları ve yerli otomobil tartışması gündemin ilk sıralarında yer alıyor” diye konuştu.

“Gelecek, değişimlerle gelecek”
‘Otomotiv Sektörel Bakış Raporu 2018’ raporunu değerlendiren Ölekli, şunları aktardı: “Temkinli girdiğimiz 2017’yi Türkiye otomotiv sektörü başarılı bir şekilde geride bıraktı. İç pazarda kısmi daralma yaşansa da, ihracat alanında sektörün aldığı yüzde 18,3’lük pay ekonomiye değer kattı. 2018 yılının da, tıpkı 2017 gibi ‘kararlı’ bir şekilde geçeceğini düşünüyoruz. Bu sene otomotiv sektörü toplam pazarının 950 bin-1 milyon adet aralığında gerçekleşmesini bekliyoruz. Ancak geniş bir pencereden baktığımızda, sektörün ‘ekonominin lokomotifi’ kimliğini koruyabilmesi için tüm firmaların, Almanya başta olmak üzere dünya genelinde başlayan ‘dönüşüm planı’nın içinde yer almaları gerekiyor. Bu dönüşüm planına ayak uydurmak için de, Ar-Ge yatırımlarına öncelik vermek ve inovasyonu kurum kültürünün bir parçası haline getirmek gerekiyor. Sektörde gelecek, değişimlerle gelecek. Bu nedenle, değişime ayak uydurulması sadece otomotiv sektörü için değil, Türkiye ekonomisi için de büyük önem taşıyor.”