KOBİ’lerin dijital alandaki stratejik hataları neler?

Dijital alanda hedeflenen kitlelere ulaşmak günümüzde KOBİ’ler için büyük bir önem taşıyor. Dünya, dijital uygulamalara ve platformlara doğru inanılmaz bir hızla yol alırken, bu yeni dönem KOBİ’leri de yakından ilgilendiriyor.

A+ A-

Murat ERDÖR (Dijital Dönüşüm Danışmanı ve Me Consultancy kurucusu)

Dijital alanda hedeflenen kitlelere ulaşmak için doğru kanalları bulmak, stratejileri oluşturmak ve doğru mesajları üretmek KOBİ’ler için olmazsa olmazlar arasında yer alıyor. Dünya, dijital uygulamalara ve platformlara doğru inanılmaz bir hızla evrilirken, bu yeni dönem KOBİ’leri de yakından ilgilendiriyor. KOBİ’lerin dijital alanda sıkça yaptıkları hataları şu şekilde sıralamak mümkün:

Bütçe ayırmayarak ya da düşük bütçelerle yüksek sonuçlar beklemek:
KOBİ’lerin yaptıkları en önemli hatalardan ilki; kendi dijital kanallarını oluşturmak, bu kanalları takip eden kitleleri yaratmak, marka, ürün ya da hizmetlerle ilgili hedef kitlelere dokunmak için ya bütçe ayrılmaması ya da düşük bütçelerle yapılan çalışmalardan yüksek sonuçlar beklenmesidir. Günümüzde teknolojiye adaptasyon sorunu yaşamayan, yenilikleri yakından takip eden, popüler yazılımları kullanabilen kişilerin, tüketicilerin sayısı çoğalıyor. KOBİ’lerin bu hedef kitlelere ulaşmaları için dijital alan için bütçe ayırmaları tercih değil zorunluluk olmalıdır.

Sosyal medyayı etkin kullanmamak:
Türkiye’de toplamda 54 milyon internet kullanıcısı mevcut. Öte yandan, toplam ülke nüfusunun yüzde 61’lik dilimi sosyal medya kullanıcısı. Bu oran, ülkemizde 50 milyonun üstünde sosyal medya kullanıcısı olduğunu gösteriyor. KOBİ’lerin bu derecede büyük bir evrende var olabilmeleri için, kurum içi çözümlerle (kurum içinden bir çalışanın sosyal medya yönetimini yapması, konuyla ilgili olmayan bir departmana bu sorumluluğun verilmesi gibi) sosyal medya yönetimi yerine; alanında uzman bir ajans ya da dijital dönüşüm uzmanıyla sosyal medya yol haritasının çizilmesi ve ilerlenmesi gerekmektedir.

Doğru hedef kitle analizi yapmamak:
Bireysel ve kurumsal müşterilere yönelik kampanya ve tanıtım faaliyetlerinde can alıcı nokta, KOBİ’lerin dokunmak istedikleri kitleleri iyi tanıyor olmaları; diğer bir deyişle iyi analiz etmiş olmalarıdır. Kampanya ve tanıtım faaliyetleri özelinde hedeflenen kitlelerin ihtiyaç ve beklentilerini bilmek ve bu ihtiyaçlar, beklentiler doğrultusunda çatıyı kurmak, atılacak tüm adımların temel dayanağını oluşturmaktadır.Web sitesine gereken önemi vermemek:
Ürün, hizmet ya da şirkete özel hazırlanmış, doğru renk ve tema kullanımı ön planda olduğu, kurumsallığı yansıtan, web tarayıcıları ve mobil ile uyumlu web siteleri, KOBİ müşterilerinin ve potansiyel müşterilerin kuruma ulaşılabilirliğini ve güvenirliliği açısından önem taşımaktadır. KOBİ’lerin müşterileriyle buluştuğu ilk alanlardan biri olan web sitelerinin tasarımı ve içeriği konusundaki hatalar mutlaka iyileştirilmeli, web sitesinin güncelliği her daim öncelikli işler arasında yer almalıdır.

SEO’ya gerek duymamak:
Dijital dünyada duyduğunuz 5 terimden birisi mutlaka arama motoru optimizasyonu olarak nitelediğimiz SEO’dur. Herkes ya SEO konusunda çok uzman ya da hiç bir şey bilmiyor; bazıları ise bunun gereksiz olduğunu düşünüyor ve içerik iyiyse SEO’ya gerek yok yanıtını veriyor. KOBİ’ler için dijital dünyada izinli pazarlamanın en iyi yöntemlerinden biri olan SEO, arama sonuçlarında kullanıcıların çoğunlukla ilk sayfada yer alan siteleri ziyaret etmesinden dolayı KOBİ’ler için önem arz etmektedir.

Yönetimin dijital dünyaya mesafeli bakması:
Tam bir dijital dönüşüm yaşanabilmesi için üst yönetimin yüzde 100 desteği alınmalıdır. Dijital dönüşüm yalnızca teknolojik değişimlerin gerekliliğini ifade etmez; her alanda yenilikçi davranabilme ve düşünebilme yeteneği de ister. Dijital dönüşüme ayak uydurmak isteyen KOBİ’ler öncelikle yönetimin desteğini almalı, teknolojik altyapılarını oluşturmalı ve belirlenen dijital stratejiler ile kararlılıkla ilerlemelidir.