İmpram: “İlk sürücüsüz araç İstanbul’da test sürüşlerine başlıyor”

Dünyada büyük bir dönüşümün habercisi olan ve farklı ülkelerde test sürüşlerine başlanan gelişmiş özelliklere sahip otonom araçlar, Türkiye’de de atılan mühendislik adımları sayesinde test edilecek noktaya ulaştı.

A+ A-

Otomobillerde sürücü kavramının, 2030 yılından itibaren piyasaya sunulacağı öngörülen otonom özellikli araçlarla birlikte tarihe karışması bekleniyor. Tüm dünyayı etkileyecek olan söz konusu köklü değişim ve dönüşümün ilk mühendislik adımları Türkiye’de de atılmaya başlandı. AVL’nin İstanbul’daki merkezi AVL Araştırma ve Mühendislik Türkiye mühendislerinin çalışmaları sonucunda otonom teknolojisi geliştirilen hibrit özellikli ilk sürücüsüz araç, İstanbul’da test sürüşüne hazır hale geldi.

“Gelişmiş özelliklere sahip”
Akıllı algoritmaları, fonksiyonları ve diğer otonom sistemleri geliştirilen aracın gelişmiş özelliklere sahip olduğunu kaydeden AVL Araştırma ve Mühendislik Türkiye Genel Müdürü Dr. Serkan İmpram, kullanıcıların müdahalesi olmadan aracın birçok işlevi yerine getirebildiğini ifade etti. İmpram, şöyle konuştu: “İstanbul’daki Ar-Ge merkezlerimizde Türk mühendislerimiz tarafından otonom sistemleri geliştirilen araç, hibrit-elektrikli bir model. Bununla birlikte, geliştirdiğimiz sistem pek çok farklı araç türüne de uygulanabilecek özellikte ve seviyede. Uluslararası güvenlik standartlarına göre geliştirdiğimiz otonom araç, ilk olarak L2 seviyesinde testlere başlayacak. Araçla herhangi bir kullanıcı müdahalesi olmadan otoyolda sürüş yapılabilecek. Direksiyon, hızlanma ve yavaşlama kontrolü araç üzerine yüklediğimiz akıllı algoritmalar sayesinde araç tarafından yönetilecek. Aynı zamanda, otobanda seyir halindeyken kendi kendine virajlı yollarda dâhi şeridini koruyabilecek.”

“Trafik kurallarına uyacak”
Otonom teknolojileri geliştirilen aracın, trafik kurallarına göre kendi hızına kendisinin karar vereceğini belirten Serkan İmpram, “Kullanıcı müdahale etmeden araç trafik kurallarına uyacak. Hız sınırına uygun şekilde şeridini koruyacak ve önüne çıkacak araçların hızına göre kendi hızını güvenli bir mesafeden takip edecek şekilde ayarlayabilecek. Gerektiğinde şerit değiştirme, herhangi bir problem olduğunda aracı güvenli şekilde kenara çekmek gibi daha ileri gelişmiş fonksiyonlar eklenerek kontrol yapay zekaya bırakılacak. Eklenecek yeni özelliklerle tüm kararlar, geliştirilen otonom fonksiyonlarca alınıp uygulanabilmesi sağlanacak ve her koşulda güvenli bir şekilde çalışan tam otomatik bir sürüş mümkün hale gelecek” dedi.