“Hedefimiz; yurtdışındaki başarımızı yurtiçinde de kalıcı kılmak”

2018’in ilk 11 aylık döneminde ihracatını 15,7 milyar dolara taşıyan makina sektörü, 2017’nin aynı dönemine göre ihracatını yüzde 16,8 artırdı. Söz konusu dönemde, ihraç edilen makinaların kilogram başına ortalama değeri de 6,1 dolar oldu.

A+ A-

Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 10’undan fazlasını gerçekleştiren makina sektörü, 2018 yılının ilk 11 ayı sonunda  ihracata 15,7 milyar dolarlık katkı sağladı. Makinacılar, sektör ihracatının yüzde 16,8 arttığı söz konusu dönemde, ihraç edilen makinaların kilogram başına ortalama değerini 6,1 dolara taşıdılar. Türk makinalarının kilogram başına ortalama değeri, sektörün birinci pazarı olan Almanya’da 8,7 doları geçti. 2018’in ilk 11 ayında inşaat ve madencilik makinalarındaki yüzde 33,2’lik artış ile tarım ve ormancılık makinalarının ihracatındaki yüzde 26,2’lik artış dikkat çekti.
2018 yılının ilk 11 ayında sektör genelinde en fazla ihraç edilen makina mal grupları olan klimalar ve soğutma makinaları ile motorlar ve aksamları alt sektörlerinde ihracat 2 milyar doları aştı. Söz konusu sektörleri, 1 milyar doları aşan ihracatlarıyla yıkama ve kurutma makinaları ile inşaat ve madencilik makinaları takip etti. Ülkeler bazında en dikkat çekici artışlar, yüzde 61,1 ile Hollanda ve yüzde 55,6 ile Özbekistan’da oldu. Kasım ayı sonu itibarıyla sektörün ihracatında ilk sıralarında yer alan ABD’ye yüzde 25 ve İngiltere’ye yüzde 22,2’lik artış gerçekleştirildi. İtalya, Fransa ve Romanya’ya ihracat artışı da yüzde 20’yi aştı.

“Serbest bölgeler dâhil 222 ülkeye ihracat yapıyoruz"
Makina sektörünün, Türkiye ekonomisinde dış ticaret açığının daha da azalması yönünde önemli fırsatlar barındırdığına dikkat çeken Makina İhracatçıları Birliği (MAİB) Başkanı Kutlu Karavelioğlu, şunları söyledi: “Makina ihracatında sağladığımız istikrarlı ve hızlı artış, ürünlerimizde teknolojik ilerleme sağladığımızın önemli bir göstergesi. Yaptığımız çalışmalarla birlikte; ihracatın ithalatı karşılama oranını daha da artırmak ve cari fazlaya daha çok katkı vermek istiyoruz. Ancak, makina dış ticaretinde hiç hak etmediğimiz 10 milyar dolarlık açığı kapatmak; sadece ihracatçımızın değil her kesimden üreticinin önceliği olmalı. Serbest bölgeler dâhil 222 ülkeye ihracat yapan sektörümüzün yurtdışındaki başarısını, artan yerli makina kullanımıyla birlikte yurtiçinde de kalıcı kılmayı amaçlıyoruz.”“Yatırım teşviklerinin doğru konumlandırılması çok önemli”
Türkiye’nin 2017 yılında 28 milyar dolarlık makina ithalatı gerçekleştirmesinin ekonomiye büyük bir ağırlık getirdiğini kaydeden Karavelioğlu, “Yıllık bazda bakıldığında; büro makinalarından 2,6 milyar dolar, motorlardan 2,5 milyar dolar, pompa ve kompresörlerden 1,3 milyar dolar cari açık veriyoruz. Aynı şekilde; iş makinalarından 1,1 milyar dolar, takım tezgahları ile tekstil ve konfeksiyon makinalarından da 1’er milyar dolar açık oluşuyor. Oysa biz, bu alt sektörlerin tamamında çok nitelikli ürünler üretebiliyoruz. Devletin yerli üretimi kararlı biçimde desteklemesiyle kapanmaya başlayan makas açısından yatırım teşviklerinin doğru konumlandırılması çok önemli. İthal marka düşkünlüğü olan sanayicilerimizin, bütün dünyanın takdirini kazanmış kendi makinalarımızı kullanmaya başlaması ile birlikte, kaynaklar dışarıya değil yerli teknolojiye akacaktır. Söz aldığımız her platformda bu mesajı vermeye büyük gayret gösteriyoruz” diye konuştu.“Makina sanayiinin güçlü sesi olmaya devam ediyoruz”
Türk makinalarının bilinirliğini artırmak üzere uluslararası tanıtım ve pazarlama faaliyetlerini sürdürdüklerini belirten Kutlu Karavelioğlu, ihracat artışında kalite kadar önemli bir unsurun da etkin pazarlama ve tanıtım çalışmaları olduğunun altını çizdi. Karavelioğlu, konuşmasını şu şekilde sürdürdü: “Bu amaçla sektörümüzün en büyük fuarlarında ülkemizi temsil ediyoruz, Türk makina sanayiinin güçlü sesi olmaya devam ediyoruz. Kasım ayında kendi alanlarının en büyük etkinliği olan üç fuara katıldık. Bolonya’da tarım makinalarımızı sergilediğimiz EIMA Fuarı’nda ve inşaat makinaları sektörünün en önemli buluşma noktası BAUMA China’da kapsamlı çalışmalar yürüttük. Aynı tarihlerde, Vietnam’da düzenlenen VTG Fuarı’nda da tekstil makinaları sektörümüzü tanıttık. Uluslararası ölçekteki çalışmalarımızla tüm alt sektörlerimizin rekabet gücünü yansıttığımıza inanıyoruz.”