Dijitalleşme, KOBİ’ler için tercih değil zorunluluk olacak

Bilgi, finans, insan, teknik altyapı gibi kaynaklarındaki yetersizlikler, dijital dünyanın ve yeni teknolojilerin karmaşık gelmesi ve güven eksikliği, KOBİ’lerin dijitalleşirken karşılaştıkları temel sorunları oluşturuyor.

A+ A-

Murat ERDÖR (Dijital Dönüşüm Danışmanı Me Consultancy kurucusu)

Türkiye ekonomisinin itici gücü olan küçük ve orta boy işletmeler (KOBİ), son dönem verilerine göre ülkemizde işletmelerin yüzde 99,77’sini oluşturuyor. Söz konusu işletmeler, her ülkede olduğu gibi Türkiye ekonomisinde de son derece önemli bir yere sahipler. Bilgi, finans, insan, teknik altyapı gibi kaynaklarındaki yetersizlikler, dijital dünyanın ve yeni teknolojilerin karmaşık gelmesi ve güven eksikliği, KOBİ’lerin dijitalleşirken karşılaştıkları başlıca sorunları oluşturuyor.
Dördüncü Sanayi Devrimi ile başlayan dijital dönüşüm sadece büyük firmaları etkilemeyecek. Dolayısıyla, dijitalleşme KOBİ’ler için tercih değil zorunluluk olacak.
KOBİ’lerin dijital dönüşüm çağında ayakta kalmak için atmaları gereken adımları şu şekilde sıralayabiliriz:

Müşteri zekâsı:
Hangi kanaldan gelen müşterilerin daha fazla gelir sağladığını, mevcut müşterilerinin alışveriş sıklığını, en son alışveriş yapılan tarihleri ve harcanılan paranın görülmesini sağlayan modellemelerin kullanımı, pazarlama stratejilerinde KOBİ’leri sektörlerinde bir adım öne geçirebilecek unsurlardan biri durumunda.

E-posta pazarlama:
Herkese aynı mesajı gönderen KOBİ’lerin satış anlamında fazla şansı yokken; kişiye özel e-posta gönderimi KOBİ’lerin daha fazla geri dönüş almalarına olanak sağlıyor. Web sayfasında tüketicilerin gezindikleri kategorilerin ve ürünlerin bilgisini kullanarak, kişiye özel e-posta atan KOBİ’ler rekabette ön plana çıkabilecek.

Mobil pazarlama:
Mobil cihazlarla her şeyi yapabildiğimiz günümüzde KOBİ’ler, mobil uygulamalar aracılığıyla müşterileriyle daha fazla iletişim halinde kalabiliyorlar. Bu işletmeler, mobilde yapacakları hedefleme çalışmalarıyla sektörlerinde ön plana çıkma şansına sahip olabilecekler.

Bulut teknolojisi:
Kullanıcılar arasında bilgisayar kaynaklarının paylaşılmasına olanak tanıyan bulut teknolojisi, tüm verilerin internet ortamında saklanmasını ve istenildiği an sunucular üzerinden kullanılmasını sağlıyor. Bulut teknolojisi kullanan KOBİ’ler, internete bağlanan her türlü cihazdan sahip oldukları belgelere ulaşabilme ve çalışabilme imkânına sahipler. Ayrıca KOBİ’ler, bu teknoloji sayesinde depolama alanı sorunları, bozulma ve kırılma gibi faktörlerle de karşılaşmıyorlar.

Ölçümleme araçları:
KOBİ’lere ait hedef kitlelerin bıraktığı dijital izlerin ilgili firma ya da marka tarafından sayısal değerlere dönüştürülmesi anlamına gelen ölçümleme, KOBİ’nin ürettiği ürün ve hizmetlerin başarısını gözlemleme olanağı sunuyor. Günümüzde kullanılan ve ölçümleme için en yaygın olarak kullanılan araç Google Analytics. KOBİ’ler Google Analytics verilerini kullanarak, ürün ve hizmetlerinin başarısını ölçümleme şansını yakalayabiliyorlar.

Sosyal medya reklamları:
Sosyal medya hesaplarımıza her an her yerde bağlıyız ve bu bizleri, reklamların potansiyel kitlesi haline getiriyor. Sosyal medyanın yarattığı bu durum, KOBİ’lerin hedef kitlelerine doğrudan ulaşmasını sağlarken; aynı zamanda ekonomik açıdan tasarruf etmelerini de olanak sunuyor.

Büyük veri:
Müşterilere ait verilerin sağlıklı şekilde toplanması ve verimli şekilde analiz edilmesi, önemli gündem maddelerinden biri olmayı sürdürüyor. Sahip oldukları büyük veriyi yönetebilen KOBİ’ler, rekabette bir adım öne geçerek; hem verimliliklerini ve kârlılıklarını artıracak, hem de kişiye özel mesaj gönderdikleri için farkındalık yaratacaklar.