Baran Çelik: “Kalıpta ihracat kilogram değerini 20 dolara çıkardık”

Katma değerli üretime yönelen Beyçelik Gestamp’ın kalıp ihracat kilogram değeri 20 doları buluyor. Söz konusu alanda tasarım kabiliyetini geliştiren kuruluş, sıcak şekillendirme kalıplarını da tasarlayabiliyor.

A+ A-

Esra ÖZARFAT / BURSA

Ford, Fiat, Tofaş, Renault, Dacia ve Toyota gibi ana sanayilerin özel projelerinde yer alan Beyçelik Gestamp, Fiat’ın Maserati’si, Tofaş’ın Egea’sı ile Ford’un bazı modellerine sıcak şekillendirme teknolojisiyle yaşam hücreleri üretiyor. Faik Çelik Holding’in amiral gemisi Beyçelik Gestamp, aynı zamanda dünyanın önemli otomobil üreticilerinden Volvo’nun kalıplarını da Bursa fabrikalarında üretiyor.
Volvo’nun karoseri kalıplarının ana tedarikçisi olduklarını belirten Faik Çelik Holding CEO’su Baran Çelik, “Volvo’nun tüm yeni modellerinin kalıplarını yaklaşık iki yıldır yapıyoruz. Volvo, kabul prosedürü zor ve uzun olan bir müşteri yapısındadır. Ama son iki yılda kalıp yapma sürecinde bizi de geliştirdi. Volvo’nun karoser parçaları kalıplarında ana tedarikçisi olduk” dedi.

“İhracattaki kilogram değerini artırdık”
Bir otomobilin içinde olan metal aksamlı, gerek taşıyıcı, gerekse mobil diye adlandırılan kapı, gövde içi koruyucu gibi tüm gövde içi iskelet parçalarını ve şasi kalıbını üretebilecek kabiliyette olduklarına işaret eden Çelik, kalıp ihracatında da katma değerli üretime yöneldiklerini ve ihracattaki kilogram değerini artırdıklarını söyledi. Baran Çelik, sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Kalıp ihracatında kilogram değerimiz 20 dolar civarında. Türkiye otomotiv endüstrisinin ortalaması 5 dolar, otomotivin yan sanayii ortalaması 4 ve ana sanayiinin ortalaması ise 7 dolardır. Son iki yıldır sıcak şekillendirme kalıpları da üretiyoruz. Bu teknolojiye sahibiz. Tasarım kabiliyetimizi de bu yönde geliştirdik ve sıcak şekillendirme kalıplarını tasarlayabilen kadrolarımız var. 30’dan fazla kalıp devreye alma mühendisimiz sürekli dünyanın çeşitli yerlerinde kalıp devreye alıyor.”
Kalıp alanında Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi’ndeki 20 bin metrekarelik fabrikada üretim yaptıklarını vurgulayan Çelik, bu alanda da ağırlıklı pazarlarının Avrupa ve Kuzey Amerika olduğunu aktardı.

“Dört lokasyonda üretim yapıyoruz”
Bursa’da üç, TAYSAD OSB’de bir olmak üzere dört lokasyonda üretim yaptıklarını aktaran Çelik, bu yılın sonuna doğru; şasi, salıncak kolu, motor traversi ve aks gibi parçaların üretildiği Gebze lokasyonunda kapasite artırımı yapacaklarını da açıkladı. Baran Çelik ayrıca, ana sanayilerin yeni projelerinde Romanya’daki paylarının arttığına vurgu yaparak, bu yıl söz konusu ülkede bir üretim tesisi açmayı planladıklarını da bildirdi. Çelik, yeni nesil malzemelerin otomotiv endüstrisine girmesiyle mukâvemeti daha yüksek ve hafif araçlar hedeflendiğine değinerek, “Bu çerçevede, bazı özel malzemeleri sadece sıcak şekillendirme ile yapabiliyorsunuz. Bu yatırımla Türkiye’de bir ilki hayata geçirdik. Bu alana yapılan yatırımın geri beslemelerini yeni projelerde görüyoruz” açıklamasını yaptı.
Türkiye’nin otomotiv endüstrisi alanında; alt yapısı oturmuş, kendi markasını üretebilecek insan kaynağı ve teknolojiye sahip bir ülke olduğunun altını çizen Baran Çelik, 2023 hedeflerine ulaşabilmek için yeni markaların Türkiye’de üretime geçmesinin sağlanması gerektiğini ifade etti.