Alper Kanca: “Otomotiv sektörü rekor üstüne rekor kırıyor”

2016’da AB ülkeleri, yaklaşık 45,7 milyar Euro değerinde 3,4 milyon adet motorlu taşıt ithalatı yaptı. AB’ye motorlu taşıt ihracatında Japonya, Güney Kore ve ABD gibi devleri geride bırakan Türkiye ilk sırada yer aldı.

A+ A-

Türk otomotiv sanayisinin rekor üstüne rekor kırdığını söyleyen TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, sektörün istikrarlı ve sürekli artan bir hacimde ilerlediğini vurguladı. Otomotiv endüstrisinin yıl sonunda 27 milyar doların üzerinde ihracat hedefine ulaşacağını tahmin ettiklerini kaydeden Kanca, tedarik sanayiinin ihracatının ise 10 milyar dolar olmasını beklediklerini aktardı. Kanca, “Bu rakamlar daha önce görmediğimiz, telâffuz dâhi etmediğimiz seviyeler. Hepimizi güldüren ve sevindiren rekorlar kırıyoruz” dedi.
Türkiye’nin AB’ye motorlu taşıt ihracatında zirvede olduğunu aktaran Kanca, şöyle konuştu: “Geçtiğimiz yıl AB ülkeleri, yaklaşık 45,7 milyar Euro değerinde 3,4 milyon adet motorlu taşıt ithalatı yaptı. Bu rakamlar içerisinde, AB’ye motorlu taşıt ihracatında Japonya, Güney Kore ve ABD gibi devleri geride bırakarak ilk sırada yer aldık. Yine geçtiğimiz yıl, AB ülkeleri 135 milyar Euro değerinde ve 6,3 milyon adedi aşan motorlu taşıt ihracatı yaptı. Türkiye, ithalatta da ABD’nin ardında ikinci sırada yer alarak, ne kadar büyük bir pazar konumunda olduğunu gösterdi.”

“Irak’a ihracatımız bitmez”
Kuzey Irak’ta yaşanan siyasi belirsizliğin Türkiye’nin Irak ile olan ticaretini engellemeyeceğini savunan Kanca, “Kuzey Irak’ta siyasi anlamda oldukça karışık günler yaşanıyor. Kuzey Irak sınırındaki Habur Sınır Kapısı’na alternatif olarak Nusaybin Ovaköy’de bir sınır kapısı düşünülüyor. Son gelişmelerden dolayı Irak’a ihracatımız tabi ki bitmeyecek. Maliyeti artırsa da, yeni yollar ve güzergâhlar üzerinde duruluyor. Şu an için düşünülen projeler ile ilk etapta ticarette maliyet artsa da, Irak’a ticaretimiz devam edecek” diye konuştu.
Türkiye'nin en büyük ticaret ortaklarından birinin Irak olduğunun altını çizen Kanca, şunları aktardı: “Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) 2016 verilerine göre, ihracatımızda Irak; Almanya ve İngiltere’nin ardından üçüncü sırada yer alıyor. Geçen yıl Türkiye, ülkeye 7,6 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi için Irak sınır kapılarından yapılan ihracat oldukça önemli. Bu ihracat sayesinde, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da çok sayıda tesiste üretim ve istihdam sağlanıyor. Dolayısıyla, ekonomik yaptırımlardan ağırlıkla Kuzey Irak etkilense de, bizim de olumsuz şekilde sonuçlar göreceğimiz aşikâr.”

“Alman şirketleri 60 bin kişiyi istihdam ediyor”
Türkiye ve Almanya’nın özellikle otomotiv sektörü başta olmak üzere büyük bir ticari ilişki geçmişine sahip olduğunu belirten Kanca, Türkiye’deki 6 bin Alman şirketinin 60 bin kişiye istihdam sağladığını dile getirdi. Kanca, “3 milyon Türk vatandaşı ise Almanya’da yaşıyor, yatırım yapıyor ve Alman ekonomisine katkı sağlıyor. Biz otomotiv işkolu olarak Almanya’ya ağırlıklı parça-aksam ihracatı yapıyoruz, Almanya ise bize ağırlıklı olarak araç satışı gerçekleştiriyor. Yani iki ülke de birbirleri için vazgeçilmeyecek birer pazar” dedi.
Alman hükümetinin otomotiv sektörüne herhangi bir yaptırım uygulayacağını düşünmediklerini belirten Kanca, konuşmasını şu sözlerle sürdürdü: “Ortada böyle bir radikal uygulamayı gerektirecek durum yok. Ancak, böyle şeylerin konuşulmasının bile iş hayatına etkisi olur. Bu etki de kısa vadede ciddi bir sonuç yaratmaz. Zirâ, Türk otomotiv sanayii olarak, müşterilerimizle uzun vadeli sözleşmelerimiz var. Alman müşterilerimizin, Türk tedarikçilerden kısa vadede parça alımını azaltması beklenmez; ancak gerginliğin devamı, orta vadede iki ülkenin şirketlerinin de diğer taraf ile sözleşmelerini yenileyip yenilemeyeceğini gündeme getirir. Gerginlik ve karşılıklı ticari kısıtlamalar sadece Türkiye’ye de zarar vermez. Ülkeler arasındaki olumsuzluklardan her iki taraf da belli ölçüde etkilenir.”