Alper Kanca: “Hız; fiyat ve kalite gibi önemli bir nitelik haline geldi”

İhracatta yaşanan en büyük sıkıntının lojistik süreleri olduğunu ifade eden Alper Kanca, sınır kapılarında yaşanan bürokratik işlemler ve uzayan süreçlerin bir an önce aşılması için çalışma yapılması gerektiğini dile getirdi.

A+ A-

Sınır kapılarında yaşanan uzun bürokratik işlemlerin tüm sektörlerin ihracatını etkilediğini belirten TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, “Sadece otomotiv sektörünün değil, tüm sektörlerin ihracatını yavaşlatan en büyük sebeplerden birisi sınır kapılarında yaşanan uzun bürokratik işlemler. İhracatta rekorlar kırdığımız bu dönemde, belki de en büyük frenimiz olan bürokratik engelleri aşmak için daha çok gayret edilmeli. Kendimize şu soruyu sormalıyız; rakibimiz olan ülkelerden bir koli yola çıktığında kaç tane evrak hazırlanıyor, gümrük işlemleri için kaç imza gerekiyor, bu işlemler ne kadar sürüyor, bizde ne kadar sürüyor?” dedi.
Artık hızın; fiyat ve kalite gibi önemli bir nitelik haline geldiğini belirten Kanca, şunları aktardı: “Karşımızda zaten isteksizleşmeye başlayan bir müşteri kitlesi var. En ufak sorunu büyütme eğilimindeler. Bu durumda, bizim kendimizi sürekli iyileştirmemiz ve eksiklerimizi ve hatalarımızı gidermemiz gerekiyor. Ürün kalitesi ve fiyatında sorunlarımız yok gibi. Ama lojistik ve sevkiyat konularında aşılması gereken çok sayıda engel mevcut.”

“Sorun hızlı bir şekilde çözülmeli”
Avrupa’da yerleşik ana sanayiinin, değişik gerekçelerle Türkiye’den parça almaktan çekinmeye başladığını aktaran Kanca, “Avrupa’da, bulunduğumuz coğrafi bölge ile iş yapmak bir risk olarak görülmeye başladı. Dolayısıyla firmalarımız çok başarılı olsa da, Türkiye’den parça almak konusunda tereddüt yaşanabiliyor. Bazı küresel ana sanayii firmaları; Türk tedarikçiler ile ancak AB sınırları içerisinde üretim tesisleri kurulduğu takdirde masaya oturacaklarını, onları yeni projelere ancak bu şekilde dâhil edeceklerini dile getiriyorlar. Türkiye, AB’ye motorlu taşıt sevkiyatında Japonya, Güney Kore ve ABD gibi devleri geride bırakarak ilk sırada yer alıyor. Başarının devam edebilmesi için sorunun hızlı bir şekilde çözüme kavuşması gerekiyor. Bu, tedarik sanayiinin tek başına çözebileceği bir sorun değil. Yurtdışına davet edilen firmalarımız, sürdürülebilirlik adına bir an önce çözüme gidilmesini bekliyor” diye konuştu.

“Otomotiv sektörü 2017’yi rekorlarla kapattı”
Otomotiv sektörünün 2017’yi rekorlar kırarak kapattığını belirten Kanca, Türkiye ihracatının 2017’de bir önceki yıla göre yüzde 10 artarak 156 milyar 782 milyon dolar olduğunu kaydetti. Otomotiv sanayiinin ihracatının yüzde 19,5 artarak 28 milyar 535 milyon dolara yükseldiğini hatırlatan Kanca, şöyle konuştu: “Böylece, ara vermeden büyümeye devam eden otomotiv sanayiimiz, 2017’de de ihracat şampiyonu olarak, aralıksız son 12 yılı zirvede bitirmiş oldu.”

“Gelişmeleri yakından takip ediyoruz”
Otomotiv sektöründe yaşanan tüm gelişmeleri yakından takip ettiklerini ve son olarak 3 bin 900’den fazla firmanın yer aldığı Uluslararası Tüketici Elektroniği Fuarı CES 2018’de yer aldıklarını belirten Kanca, “Las Vegas’taki bu fuarda; otomotiv sektörünün geleceği, son teknolojiler ve yenilikler tanıtılırken, konferanslarla da çok önemli bilgiler paylaşıldı. Tüm inovasyon ve Ar-Ge çalışmaları, 15-25 yaş arası hedef kitlenin beklentilerini karşılamak üzere planlanıyor. Dolayısıyla, araç tasarımları ve yetkinlikleri de bu durumdan fazlasıyla etkilenecek. Artık sürücülerin de yolcu olduğu bir otomotiv dünyası için geri sayım başladı” dedi.

“KOBİ tanımında düzenleme yapılmalı”
KOSGEB tarafından sunulan desteklere de değinen Kanca, şunları aktardı: “KOSGEB, yurt dışında ithal edilen ürünleri Türkiye’de yerli ve milli imkânlarla üretecek olan KOBİ’lere, makina ve teçhizat giderleri için 5 milyon TL’ye kadar destek veriyor. Burada amaç; ithalatı yüksek olan stratejik ürünlerin yerlileştirilmesi ve üretimde daha yüksek oranda yerli girdi kullanımının sağlanmasıdır. Yani, cari açığın azaltılmasına katkıda bulunacak yatırımların desteklenmesidir. Sanayicilerimizin bu desteklerden haberdar olması ve faydalanması çok önemli. Öte yandan, bu desteklerden daha çok firmanın faydalanabilmesi için KOBİ tanımında da düzenleme yapılması gerekiyor. Şu an yıllık net satış hasılatı ve mali bilanço üst limiti 40 milyon TL olarak kabul ediliyor. Bu baraj, 125 milyon TL seviyesine çekilmeli.”