Akın: “Robot kuryeler şehirleri dönüştürecek”

KPMG’nin perakende sektörüyle ilgili hazırladığı ‘Otonom Teslimat’ adlı rapor, teknolojinin gelişmesiyle birlikte ortaya çıkan robot kuryelerin sadece müşteri alışkanlıklarını değil, şehirlerin altyapısını da değiştireceğini ortaya koydu.

A+ A-

Uluslararası vergi, denetim ve danışmanlık firması KPMG’nin yaptığı yeni araştırma, teknolojinin perakende sektörüne etkisini inceledi. Hazırlanan rapor, teknolojiyle birlikte ortaya çıkan otonom araçların, tüketicilerin alışkanlıklarını radikal biçimde dönüştürdüğünü gösteriyor.
Raporda, otonom teslimat teknolojisinin müşteri davranışlarında devrim niteliğinde değişiklikleri beraberinde getireceği vurgulanıyor. Müşteri davranışlarındaki ilk değişikliğin e-ticaret alanında görülmeye başladığı belirtilen çalışmada, mağazaya gitmek yerine online siparişi tercih eden tüketici sayısının mevcut düzeni sarsacak şekilde arttığına dikkat çekildi.

“Teslimatlar çok daha hızlı olacak”
Otonom teslimat araçlarının yollara çıkmasıyla bağlantılı ticaretin daha çok ön plana çıkacağını söyleyen KPMG Türkiye Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektör Lideri Emrah Akın, “Sürücüsüz araçlar sayesinde, teslimatlar şu ana kadar gördüğümüzden çok daha hızlı ve düşük maliyetli olacak. Müşteri talebinin daha net bir şekilde öngörülmesine imkân sunan teknolojiler ve bağlantılı tedarik zinciri, müşteri deneyimini şu anda hayal edilemeyecek ölçüde dönüştürecek ve daha geniş ürün seçeneğini beraberinde getirecek” dedi.

Yeni iş alanları doğacak
‘Otonom Teslimat’ adlı rapora göre, söz konusu tüm gelişmeler yalnızca perakendeyi değil, otomotiv ve taşımacılık sektörlerini de etkileyecek. Otonom araçların hizmete sunulması; bakım, temizlik, yedek parça, sigorta ve lisans gibi pek çok alanda yeni işletmelere ihtiyaç yaratacak. Ayrıca, yeni teslimat sisteminin devreye sokulması için şehirlerde kapsamlı altyapı değişiklikleri (otonom araçlara özel şeritler, park alanları, depolar, teslimat merkezleri vb.) gerekecek.
Rapordan öne çıkan bazı satırbaşları ise şu şekilde:
- İngiltere’de, market siparişi de dâhil e-ticaret siparişi ve teslimatı son 10 yılda üç kat arttı.
- Çin’de, JD.com ve Alibaba gibi e-ticaret devleri otonom teslimat konusunda büyük yatırımlar yapıyor.
- ABD’de, e-ticaret son 10 yılda iki katına çıktı, gelecek beş yılda da en az iki kat daha artacak.
- E-ticaret, 2040 yılında ABD’de market ziyaretlerini yüzde 30 ilâ 50 oranında azaltacak.
- ABD’deki AVM’lerin yüzde 20-25’i 2022 yılına kadar kapanacak.
- Amazon ve Netflix, kargo teslimatı, internetten indirme ve online yayınların görünümünü değiştiriyor.
- Kroger, Costco ve Walmart gibi önde gelen perakendeciler, yapay zekâ ve akıllı antrepo gibi teknolojilere yatırım yapıyor.